Свят

Европейски ден за борба със затлъстяването-19 май

..................................................

Всяка година на 19 май се отбелязва Европейския ден за борба със затлъстяването. Кампанията стартира през 2009 г. от Националния форум за борба със затлъстяването във Великобритания и Белгийската асоциация на пациентите със затлъстяване.

В България европейската инициатива се отбелязва от 2011г. и обединява специалистите по хранене и медицинските специалисти, пациентските общности и редица организации в усилията за ограничаване на наднорменото тегло и затлъстяването, в подкрепа на хората с този проблем.

Излишните килограми са сред основните причини за увеличаване на заболеваемостта от диабет тип 2, сърдечно-съдови заболявания, метаболитни нарушения и други увреждащи здравето и начина на живот заболявания. Особено страшна е статистиката при децата – 20 процента от децата в Европа са с наднормено тегло, а една четвърт от тях са жертва на затлъстяването с всички придружаващи го заболяванияя.

България не прави изключение от общите европейски тенденции. Данните от проведени в страната проучвания от Националния център по обществено здраве и анализи сочат, че 2 милиона от пълнолетните български граждани имат наднормено тегло. Един милион са българите, които страдат от затлъстяване, а 200 000 български деца са с излишни килограми, 67 000 от тях са белязани от тежките симптоми на затлъстяването. Данните показват, че всеки трети български първокласник е страдал от наднормено тегло.

Според екип от американски учени с ръководител Кристофър Петрили, доктор по медицина към университета в Ню Йорк, наднорменото тегло се оказва и един от най-рисковите фактори за заразените с коронавирус и става причина за по-тежкото протичане на заболяването.

В по-голямата си част, затлъстяването е свързано с прехранване, ниска физическа активност, повишена консумация на високоенергийни храни и обездвиженост.

Дали ще сме с наднормено тегло, или ще сме затлъстели зависи преди всичко от самите нас. Трябва да се храним балансирано, с по-голяма консумация на плодове и зеленчуци, да приемаме ежедневно достатъчно количество вода. Да се движим и следим своя индекс на телесна маса /ИТМ/ според ръста и теглото.