„Ние, потребителите“: Зловредни имейли заливат електронните ни пощи
Мнимите изпращачи се представят за търговци, куриерски служби, администратори на пощата
Зложелатели атакуват електронните пощи на хората в последните седмици с три основни групи зловредни имейли, като целта е да достъпят до устройствата и банковите сметки на жертвите. За това предупреди създателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова във видео интервю за Студио Актуално. Прогнозата е тенденцията да се задълбочи в периода на най-активното онлайн пазаруване, когато потребителите очакват доставката на своите покупки.
„В едната група попадат писма, които уж са изпратени от фирма. Те съдържат данни за тази фирма, която на практика не съществува, както и прикачена фактура в PDF файл. Тази измама е много подходяща точно в този период, в който хората са направили поръчка и очакват някаква сделка да се довърши. Отварявено на този файл, който най-вероятно е вирус, ще порази компютъра им.“, обясни Руменова.
Другата група разпращани електронни писма, които са тип фишинг, е приканване на потребителите да последват дадена връзка, за да запазят акаунта си в пощата. В някои случаи потребителят е известен, че уж е нарушил правилата за ползване на услугата и тя ще му бъде спряна, ако не потвърди регистрацията си. „При кликване върху връзката потребителят дава възможност на лицето, което цели да извърши някакъв тип измама, да получи достъп до устройството. Могат да бъдат блокирани файлове или самото устройство, да бъдат заключени и да се поиска откуп за възставовяване на достъпа на собственика им до тях. Това се прави с цел изнудване.“, разказа още експертът.
Третият тип писма са оформени така, че да изглежда, че са изпратени от електронен търговец или от куриерска служба. От потребителите се иска през връзка да посетят платформа, да въведат свои данни и да извършат плащане на мито за освобождаването на поръчана от тях стока, разкри Руменова и добави, че подобни имейли със сигурност са измамни.
Характерно за фишинг атаките е, че обикновено изискват спешност на действията. Това цели създаване на паника у потребителя, замъгляване на трезвата му преценка и ограничаването на възможността да потърси повече информация и да се консултира с по-информирани от него относно тези въпроси.
Габриела Руменова препоръча преди кликване върху дадена връзка, да се задържа показалецът върху нея, за да се види до какъв адрес би отвела. Всички изпращачи на подобни съобщения трябва да могат да бъдат ясно идентифицирани. Тя посъветва още внимателно да следим какво и от кого сме поръчали, защото получаването на известие да очакваме пратка от търговец, от когото не сме пазарували, както и нещо, което не сме си купили, е сигурен знак, че сме набелязани за жертва на предстояща измама.