Няколко идеи как да преподаваме изкуство на деца, според Марк Ротко

Марк Ротко (25 септември 1903 г. - 25 февруари 1970 г.)
04.07.2018 / 14:48

Днес Марк Ротко е един от художниците с най-скъпоструващи картини. Огромни платна в ярки цветове, в прости форми - най-общо казано - представител на абстрактния експресионизъм. Трудно е да се повярва, но преди да стане известен, той е бил учител на малки деца - от забавачката до 8 клас. Той започва през 1929 г. своята учителска кариера в Center Academy, Бруклин, Ню Йорк, и работи там до 1952 г, когато славата вече го е споходила.

 

Наблюдавайки децата, Ротко ни е оставил няколко свои идеи, как и защо да сближаваме децата с изобразителното изкуство.

 

1. "Покажете на учениците си, че изкуството е форма на изразяване, толкова първична, колкото говоренето или пеенето." Това според Ротко е в същината на изкуството - трансформиране емоцията на един човек във визуално преживяване, което всеки друг може да разбере. Децата правят това естествено и спонтанно, не бива да секваме този процес. Всеки трябва да е свободен да твори изкуство - дори тези без "дарба" или обучение.

 

2. "Не потискайте детската креативност с академично обучение." Според Ротко, детската креативност е крехка. Тя може да угасне под тежестта на обучението в училище. когато учителите по рисуване дават задача със строги параметри и изискват техническо съвършенство, тази естествена креативност се превръща в комформизъм, който я задушава. Няма такова нещо като добра картина, има такова нещо като свободен творец. Така дори тези, които привидно нямат талант са свободни да създадат свой уникален стил.

 

3. "Правете изложби на учениците, за да повишите самочувствието им." Според Ротко, най-важната задача на учителя по рисуване е да стимулира увереността на учениците си. Ротко често е слагал до свои творби, такива на свои ученици, за да докаже, че единствено интензитетът на чувството в картината е това, което грабва наблюдаващия го. Негови ученици споделят, че никога не са се усещали художници, но той ги е карал да се чувстват специални с всяко нещо, което са рисували при него.

 

4. "Ако искате да учите децата на история на изкуството, започнете с модернизма, не със старите майстори." Точно това е отправната точка според него. Това е визуален език, който е близък до тях, достъпен като форма и идея, докато старите майстори, въпреки техните безспорни постижения, са отдалечени и трудни за възприемани като за начинаещ, особено дете. Самият той бил огромен почитател на Микеланджело.

 

5. "Стремете се да възпитате креативни мислители, а не професионални художници." Като допълнение на стимулиране на творческите инстинкти, учителите по рисуване трябва да помогнат на децата да са осъзнати, емпатични, да си сътрудничат. По-голямата цел от това те да станат добри художници е да бъдат добри граждани. Без да е особено ангажиран с тяхното бъдеще като артисти, той е бил по-скоро загрижен за тяхното уважение към творческото изразяване генерално.

 

Според разкази на някои от неговите ученици, Ротко е имал огромно влияние върху тях. Описван е като "най-дружелюбният и мил" от цялото училище, с отлично чувство за хумор и много приятна компания. Той е бил искрено обичан от децата и уважаван от колегите си.

 

Мария Алексиева

Още снимки от новината

....................................

 

 
 

Copyright © 2008-2018 Наблюдател | RSS емисия

Изграден от Sliven.NET | Дизайн от Людмила Калъпчиева | Програмиране и SEO от Христо Друмев